Een goede tekst maakt het verschil. Het brengt vraag en aanbod samen. En alhoewel ik niet schrijf zoals het hoort (actief), zijn mijn teksten wel duidelijk en makkelijk te lezen. Dat is ook wat waard. Daarom word ik vaak gevraagd om diensten en oplossingen om te zetten in begrijpelijke taal.
Vaak begint het schrijven ook met het logisch structureren van de informatie. Het realiseren van herkenning, zodat de oplossing beter uit de verf komt. Daarnaast is het belangrijk om de bewijsvoering goed te hebben, zodat het ook echt geloofwaardig is. Dus geen blauwe ogen maar concrete resultaten. Dit maakt een tekst krachtig en specifiek.
Ik denk dat tekst bij kleine bedrijven te weinig aandacht krijgt. En bij grote bedrijven te veel aandacht. Dan krijg je dus hele algemene of ondoordachte teksten met woorden als ‘stukje’ of ‘win-win’. Of een corporate draaimolen met woorden als ‘draagvlak’ en ‘snijvlak’.
Wat mij betreft is een tekst goed doordacht qua toon, doelgroep, soort tekst en vorm. Zorg dat direct duidelijk is wat je wilt brengen. En doe dit op de juiste toon, op de juiste manier en op de juiste plaats.
Kortom, wil je overtuigende teksten zonder opvulling of onzin? Laten we eens sparren en naar de teksten kijken. Ik zal het ook laten weten, wanneer het – wat mij betreft – prima teksten zijn.