Iedereen doet aan sales. De hele dag door. Overtuig je kinderen maar eens om naar bed te gaan. Of om de vaatwasser uit te ruimen… Je bent bezig de ander te overtuigen. Met de verkoop van een product of dienst is het niet anders; je probeert de ander te overtuigen. Met argumenten, rendement, inhoud of een aanbieding.
Het is vooral hard werken en veel opties uitzetten. Die inzet ontbreekt vaak. Er wordt te snel gedacht dat het wel vanzelf gaat. In basis is sales het vinden van een ‘fit’ met de behoefte, vraag of uitdaging van een klant. En die fit gaat echt niet bij al je opties plaatsvinden. Daarom is het zo belangrijk om veel opties uit te zetten en continu te werken aan de opties.
Bij het vinden van de fit zijn er natuurlijk wel een aantal zaken van groot belang. En die zaken moeten je ook goed regelen. Denk hierbij aan:
- Segmenteren en analyseren van je doelgroep
- Benaderen van suspects via verschillende kanalen
- Afspraken maken met prospects en klanten
- Opvolgen van gesprekken met notes en acties
- Vastleggen en monitoren van de voortgang bij opties
- Maken van prijsindicaties, offertes en contracten
- Onderhandelen en closen van deals
Deze pijplijn hapert altijd wel ergens. Dat is niet erg. Soms komt alles tegelijk bijvoorbeeld. Het is zaak om juist dan bij te sturen, controle te houden, deals te sluiten en de verwachtingen waar te maken. Ook dit moet je goed managen, want de verwachtingen zijn altijd hoog. Anders gezegd, ik heb nog nooit gehoord: “zie maar wat je doet”.
Met meer dan 25 jaar ervaring in sales, kan ik op verschillende punten in de pijplijn werken. Ik weet wat er wordt gevraagd en wat de uitdagingen zijn. Zowel vanuit de vragende kant (management, directie) als vanuit de leverende kant (accountmanagers). Sowieso vind ik het tof om te sparren over sales en nieuwe bedrijven en mensen te leren kennen, dus neem gerust contact op!