Sinds okotber 2018 ben ik betrokken bij WNS van Marcel de Graaf. Samen hebben we een platform en best practice opgezet, waarmee je de tevredenheid van deelnemers kunt meten direct na afloop van een (sport)evenement. Dit levert een response op van 60-80% van alle deelnemers.
De hoge response die wij realiseren zit vooral in momentum en eenvoud. De kunst van het simpel houden. De meeste organisaties sturen een lijvige enquête per e-mail een paar dagen na het event. Soms de volgende dag maar in de regel enkele dagen tot één week later.
De enquête is als gezegd vrij lang, meestal 5 tot 10 vragen met een paar verdiepingsvragen. Als iemand al zin heeft dit in te vullen, dan haken mensen na een paar vragen af. De response bestaat dan uit ontevreden deelnemers, waarbij de emotie nog hoog zit, waardoor ze graag de tijd nemen dit kenbaar te maken.
Met WNS stellen we één beoordelingsvraag en twee eenvoudige open vragen. Dit krijg je in een handige mobiele interface direct na afloop. Via SMS heeft de hoogste response (70-80%) maar via e-mail werkt ook prima (50-60%). Zeker als je dit combineert met de uitslag.
De grote winst zit in alle reacties die je krijgt. Dus ook van deelnemers die het super vonden. Het levert een goed beeld van de overall tevredenheid, inclusief een NPS en concrete handvatten voor je volgende editie. Want via de open vragen krijg je echt alles te horen. Echt alles. Specificeren is niet nodig, want als er iets niet goed was, dan zie je dit realtime in de eerste reacties terugkomen.
Indien je als eventorganisatie continu wil werken aan de kwaliteit van het event en sponsors wil binden met een evaluatie op basis van representatieve data, neem gerust contact op. Referenties van tevreden eventorganisaties, staan op de site 😉