In aanvulling op de podcast, heb ik samen met Pepijn een eBook gemaakt over de stappen die je kunt ‘ondernemen’ als beginnende ondernemer om meer klanten te vinden. Niet iedereen heeft verkoop als achtergrond. In het eBook krijg je concrete handvatten om te beginnen met verkoop en structureel en doelmatig aan nieuwe klanten te werken.
Als je alles platslaat, dan zijn er 4 belangrijke stappen, die ook voor ervaren verkopers relevant zijn én blijven.
- Ten eerste moet je altijd nadenken (en bijhouden) voor wie jouw product of oplossing nog meer interessant is. We zitten immers allemaal maar een paar ‘handshakes’ van elkaar vandaan. Dus vraag gerust een klant om nog een potentiële klant te noemen.
- Ten tweede moet je de pitch van je bedrijf of oplossing blijvend oefenen. Als iemand je midden in de nacht wakker maakt, dan moet je kort en krachtig kunnen benoemen wat je uniek en onderscheidend maakt.
- Verder is het belangrijk om (sales)doelen helder, concreet en tastbaar te maken. En vooral wat het werk is, om dit daadwerkelijk te realiseren. Een getal roepen kunnen we allemaal maar tussen wens en realiteit zit vaak een groot verschil. Door doelen te stellen én concreet te maken heb je houvast en focus.
- Tot slot het allerbelangrijkste: actie, actie, actie. Iedereen heeft last van een drempel, dus door die drempel over te gaan, lig je al snel voor op anderen. En andersom is ook waar; als jij het niet doet, dan doet een ander het wel.
Er is uiteraard nog veel meer te zeggen maar dat kun je uiteraard in het eBook vinden 🙂 Het doel is om dit jaar (2024) minimaal nog één eBook te schrijven en naast de podcast ook waardevolle naslagwerken te maken.